terug naar het overzicht
Foto's: Gianni Agosti

Krijn Verwijs ontvangt Zoute Grand Prix

In de achtste oplage van de beroemde Zoute Grand Prix® stak de Zoute Rally by Chubb® voor het eerst de Westerschelde over om Yerseke aan te doen. Bij Premier Krijn Verwijs kregen de deelnemers een rondleiding en een mossellunch aangeboden.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De Zoute GP werd dit jaar voor de achtste keer vanuit Knokke-Heist georganiseerd van 5 tot en met 8 oktober.
Het vierdaagse spektakel is een publiekstrekker met een enorme toeristische impact die bijdraagt aan de internationale uitstraling van Knokke.
Tienduizenden bezoekers uit binnen- en buitenland, waaronder vele autoliefhebbers konden hun hart ophalen tijdens het Concours d’élégance, de veiling, de expositie en natuurlijk de rally.

Premier Krijn Verwijs
Op zaterdag 7 oktober arriveerden de deelnemers aan de Korringaweg en de Mariapolderweg in Yerseke. Caroline Verwijs, Director Internal organisation/External relations bij Krijn Verwijs: “Ons familiebedrijf werd opgericht in 1880 als kweekbedrijf van oesters. In de loop der jaren zijn we gegroeid en vandaag leveren we onder de merknaam ‘Premier’ en onder private labels mosselen aan supermarktketens en (horeca)groothandels in heel Europa.
Daarnaast bieden we onze klanten nog steeds een compleet assortiment oesters aan, evenals kreeften en diverse soorten schelpen en zeegroenten. De naam ‘Premier’ staat garant voor verse mosselen van uitstekende kwaliteit uit de allerbeste kweekgebieden. Onze grootste afzetmarkt is België.
Een van onze Belgische klanten heeft ons bedrijf bij de Zoute GP organisatie aangekaart en daaruit is dit bezoek voortgevloeid.”

De Zoute Rally by Chubb®
De proloog van de regelmatigheidsrally voor pre- en post-war oldtimers en klassiekers vond al op donderdag 5 oktober plaats, op vrijdag 6 oktober reed men voornamelijk door West-Vlaanderen met een lunch in Oudenaarde en op de laatste dag werd Yerseke aangedaan.

Bezoek en lunch
De eerste van de 240 deelnemers werden verwelkomd door de nieuwe burgemeester van Reimerswaal, drs. J.S. van Egmond en wethouder
Iz. Vogelaar. Alle deelnemers kregen een rondleiding door het splinternieuwe bedrijf aan de Korringaweg 27-29 in Yerseke om vervolgens naar het voor deze gelegenheid tot restaurant omgebouwde kantoor op de tweede etage te gaan. Daar werd men getrakteerd op nieuwe oesters en een mossellunch tussen 11.00 en 15.00 uur. De schitterende automobielen werden geparkeerd aan de Korringaweg tegenover het bedrijf van Krijn Verwijs, maar ook op het parkeerterrein van de loods aan de Mariapolderweg. In de loods kregen de overige genodigden in een industriële sfeer de gelegenheid om de nieuwe oesters te proeven onder het genot van een goed glas champagne.

Cultureel rijdend erfgoed
Ondergetekende was samen met fotograaf en eigenaar van AutoZeeland, Gianni Agosti, uitgenodigd op het spektakel. Terwijl Gianni de prachtige automobielen fotografeerde en filmde, mocht ik het rijdend erfgoed becommentariëren.
De meeste automobielen zaten onder de modder, want de weergoden waren de Zoute GP slecht gezind dit jaar. Rond 13.00 uur begon het ook in Yerseke te regenen. Dat weerhield de échte autoliefhebbers er niet van om naar het mosseldorp te komen om al dat moois te komen bewonderen.
Het viel ons echter op dat veruit de meeste rijders zich niets van het slechte weer aantrokken en gewoon open bleven rijden.

Ik doe een greep uit de bijzondere automobielen:

Er deden wel vier vooroorlogse Bugatti’s mee, drie racers die tussen 1924 en 1927 de fabriek in Molsheim verlieten en één chique uitvoering uit 1936, namelijk een T57 Stelvio met een carrosserie van Gangloff uit Colmar.
Een van de deelnemers showde ons de achtcilinder in lijn, opzich al een geboetseerd kunstwerk!

De Belgische Volkswagen- en Audi-importeur d’Ieteren kwam met de Wanderer Stromlinie uit 1938 en tevens met een Audi Front Cabriolet uit 1934 naar Yerseke. De Wanderer is het enig overgebleven model ter wereld!
Het Britse sportwagenmerk Aston Martin is altijd goed voor mooie coupés en cabriolets. Ik was bijzonder gecharmeerd van de speciale carrosserieën, zoals de DB4 GT Zagato uit 1961 waarvan er slechts 20 zijn gemaakt. De DB4 Coupé met het Superleggera aluminium koetswerk van Touring was ook een plaatje!
In het kader van 70 jaar Ferrari was het Italiaanse sportwagenmerk goed vertegenwoordigd. Daar was de 250 GT SWB (Short Wheel Base) met een aluminium carrosserie uit 1960. Dit is een van de meest gezochte Ferrari’s. Uit Zwitserland kwam de bloedmooie 275 GTB 2.
De Bentley Blower uit 1929 is natuurlijk een bezienswaardigheid. De 6,6 liter zescilinder met Rootes compressor was goed voor de eerste tot en met de vierde plaats bij de 24-uurs race van Le Mans in 1929.
Alvis is een helaas verdwenen Brits prestigemerk. De Zwitserse carrosseriebouwer Hermann Graber heeft na 1955 alle koetswerken ontworpen en deels zelf gebouwd. In Yerseke zagen we een beauty, nl. een TC108 Drop Head Coupé van Graber uit 1957.
Wel eens gehoord van een Apollo GT? In 1962 gaf de Amerikaan Mit Brown de designer Franco Scaglione opdracht een coupé te maken. Voorin lag een 5,7 liter Buick V8. Er zijn er slechts 90 gebouwd tussen 1962 en 1964. Maar bij Krijn Verwijs stond er toch maar mooi een!
Jochen Mass
De voormalige Duitse Formule 1 coureur doet elk jaar mee met de Zoute Grand Prix. Hij vertegenwoordigt als ambassadeur het oudste automerk ter wereld. Dit jaar reed hij met een 300 SLS waarmee de Amerikaanse coureur Paul O’Shea in 1957 de kampioenstitel in zijn land veroverde.
Ik heb vorig jaar met Jochen Mass in een 300 SL de Nordschleife op de Nürburgring gereden en hij was uiteraard weer in voor een klein interview. Hij zei na de lunch dat hij nog nooit zulke heerlijke oesters en mosselen had gegeten dan die van Krijn Verwijs!
De SLS is helemaal open en hij veegde de druppels van de zittingen van zijn mooie vrouwelijke co-equipier en van hemzelf, zette zijn pet plus racebril op en stoof er vandoor.

We kijken terug op een uniek en fantastisch evenement bij Premier Krijn Verwijs in Yerseke!